lørdag 10. januar 2009

Wok med scampi

Chili og hvitløksmarinerte scampi er noe av det beste jeg vet. Enten det spises for seg selv som snacks eller forrett, eller sammen med ris og wokede grønnsaker.

Oppskrift for to personer:
24 rå scampi
2 ss sterk chilisaus
2 hvitløksfedd
2 ss olje
1 ts eddik
litt kvernet pepper
1/2 ts korianderpulver (kan skippes)

ris

en dæsj soyasaus
1/2 bunt brokkoli,
2 gulrøtter i skiver
vannkastanjer
minimais
(eller en pakke wokgrønnsaker fra frysedisken derson du har dårlig tid)

Mariner scampiene (enten med eller uten skall. Jeg liker å steke de med skallet på og skrelle de mens jeg spiser) i chillisaus, olje, eddik korianderpulver og hvitløk. Bland godt og la stå i kjøleskapet en times tid.
Kok opp ris.
Wok grønnsakene like før risen er ferdig, og hell på soyasaus mot slutten av steketiden.
Stek så scampiene et par minutter på hver side.
Som du ser har jeg full kontroll over grytene! Server med søt chilisaus.

4 kommentarer:

Wannabe advokat sa...

Bra at flere skriver om hvitløk! Hvitløk er bra!!

Anonym sa...

Scampi er alltid godt!

Monkis sa...

Ja det er godt med hvitløk, særlig i marinader. Følg med i bloggen min, så dukker nok hvitløken opp igjen :)

Linselusa sa...

Mange gode oppskrifter på en veldig søt side! Takk for gode ideer til god og sunn middag =) Mange oppskrifter her som passer fint for en student-lommebok også =)