torsdag 16. desember 2010

Brente mandler

En klassiker blant julegodis er brente mandler. Denne oppskriften er nesten sunn, mandlene er nemlig kun omkranset av et tynt lag med knekk.


Du trenger:

  • 500 g mandler 
  • 0,5 dl vann 
  • 150 g sukker 
  • 1 ss smør 
Det er viktig å røre hele tiden til sukkeret rundt mandlene krystalliseres, og mandlene blir gråaktig.


Skru opp varmen, rør videre til sukkeret smelter igjen og får en jevn, pen karamellfarge. 
Pass på så ikke sukkeret blir brent. Bland så i smøret. 




Smør en langpanne med soyaolje. Hell mandlene i langpannen, og ta dem fra hverandre med en gaffel. La dem bli helt kalde. 


 Oppbevar dem i en tett boks eller i glass på et tørt sted. Ha gjerne i bitte litt melis så de ikke klistrer seg i hverandre. 

11 kommentarer:

Magne D. Antonsen sa...

Heisann, jeg heter Magne og jobber i VG Nett. Nå har jeg lagt innlegget ditt inn som en av anbefalingene på Lesernes VG helgespesial. Håper det er ok at jeg bruker bildet ditt, god helg!

Anonym sa...

Hei. tusen takk for et fint forslag, bra oppskrift og beskrivelse av fremgangsmåte. dette fikk jeg kjempelyst til å prøve. :)
skal se mere på bloggen din =)
mvh vibeke

Monkis sa...

Oj, det var ikke verst, Magne! Takk skal du ha, greit med litt drahjelp til bloggen!

Vibeke: Håper du finner mye annet godt rundt om på bloggen. I tillegg til mandler lagde jeg marengs i går også, etter oppskrift fra i fjor: http://matmedmonkis.blogspot.com/2010/01/marengs-med-kanel-og-ristede-mandler.html

Anonym sa...

Hei, det lønner seg å "riste" mandlene i en panne først :-)

Anonym sa...

Fin oppskrift :-) enig at mandlene bør ristes først. også er det innmari godt med en ts kanel og en ts med vaniljesukker!

Anonym sa...

Du glemmer å riste mandlene i 10 minutter på 200gr i ovnen først. Ellers så er denne oppskrifen nøyaktig lik Ingris Espelid Hovigs. Det er ristingen i ovnen som "gjør" mandlene, viktigst av alt. Nydelig.

Monkis sa...

Takk for tips om kanel, det høres godt ut! Jeg var ikke klar over at dette er samme oppskrift som Ingrid Espelid sin, kult!

Når det gjelder å riste mandlene litt først, så hopper jeg med vilje over den delen, da mandlene blir nok ristet i den øvrige prosessen, og får den rette ristede smaken. Mener jeg :)

Anonym sa...

Jeg og ei vennine prøvde oss på brente mandler i dag. men snakket først med ei "husmor" som fortalte at jeg IKKE burde lage så mye av gangen siden det ville komme til å bli vansklig, og mislykket. så prøvde en annen oppskrift med 1 dl mandel, 1 dl sukker og 1 dl vann. men den fikk ikke vi til å bli bra. tror jeg prøver oppskriften din allikevel neste gang. :-)
nok en hilsen fra vibeke =)

Anonym sa...

Disse var gode!

Lykkeliten sa...

Denne oppskriften på brente mandler har jeg ikke sett før, MÅ prøves;-)
Håper det blir like godt som dine ser ut!

Anonym sa...

Noen rister mandlene først, andre gjør ikke. Vi har aldri drevet med forhåndsristing,- de smaker knallgodt uten også.