søndag 15. februar 2009

Laks med honning- og sennepsmarinade

Det er lenge siden jeg har hatt fisk på menyen, så i dag blir det honning- og sennepsmarinert laks.

Jeg prøvde først å fange gullfiskene Fisken og Småtten, men så kom jeg på at de nok var litt for små til å mette hele meg. Derfor ble det laksefilet fra fryseboksen i stedet.



Oppskrift til to personer:
2 ss olivenolje
1 ss honning
2 ss sennep (Dijon er bra!)
1 fedd hvitløk
en skvis av en sitron
2 laksefileter/laksekoteletter


Lag marinade av sennep, olivenolje, honning, hvitløk og sitronsaft. La fisken marinere i en halvtimes tid (gjerne mer). Legg det hele i en ildfast form og stek i ovnen på 200 grader i ca. 15 minutter. Server gjerne med hjemmelagde potetbåter og smørkokte sukkererter, eller andre knasende grønnsaker.

Potetbåter er lette å lage:Skjer potetene i seks båter hver, legg dem i en form og spe på med olivenolje, basilikum, salt og pepper. rør litt rundt så alt fordeler seg fint. Stekes på 200 grader i 30-40 minutter, det kommer litt an på hvor store potetbåtene er.

6 kommentarer:

Ingalill sa...

For en morsom blogg:)Kjempe fine oppskrifter!

Monkis sa...

Tusen takk :)
Det kommer nye oppskrifter med ujevne mellomrom, så bare følg med!

Anonym sa...

Jeg må bare gi deg et lite tips om kjøttkaker: Hvis du tar innmaten fra loff (ikke skorpe) og gjennombløter den med melk, og blander dette inn i kjøttkakene, blir de ENDA bedre!!!! <3

Monkis sa...

takk for tipset, krembolle!

Vidar sa...

Hvordan fungerer denne retten med Ørret? noen endringer som bør gjøres?

Monkis sa...

Hei Vidar! Du kan fint følge samme oppskrift med ørretfilet eller ørretkoteletter