torsdag 20. november 2008

Lapskaus med pølse - funky hverdagsmat!

Lapskaus er - etter fårikål - kanskje Norges nasjonalrett. Hverdagsmat er det vi lager mest, og det kan være vanskelig å finne på noe fra dag til dag etter slitsom dag i jungelen - eller på jobb.

Dette er en veldig god og lettvindt pølse og grønnsaksgryte eller lapskaus, spesielt god nå som julepølsene er begynt å komme i butikken.



Til to personer:
1 stor medisterpølse (kan byttes ut med røkt kjøttpøle)
3 poteter
3 gulrøtter
2 stenger selleri eller en halv sellerirot
1/2 brokkoli i buketter
1 hvitløksbåt
1 ss olje
4 dl vann
1 terning grønnsaksbuljong
salt og pepper
provencekrydder

Skrell og skjær poteter, gulrot, brokkolistilken og selleri i terninger.
Varm oljen i en kjele, og fres grønnsakene (-brokkolibukettene) og hvitløk i pannen noen minutter.

Tilsett vann og buljong, kok opp i 10 minutter eller til potetene er møre.


Skjær opp julepølsen (medisterpølse) i terninger og brokkoli i buketter. Dette tilsettes nå i gryten, og smak til med krydder, salt og pepper, skru ned varmen og la det trekke i 5-8 minutter. Spises med flatbrød eller rugsprø, som jeg har gjort. Masse energi!

PS! Guacamoledip inneholder bare 1,5 % avocado?? Minn meg på at jeg skal lage skikkelig guacamole en gang!

2 kommentarer:

pepperkverna sa...

Du er da fantastisk Monkis! Lapskaus med julepølse har jeg aldri smakt. Men nå skal det prøves! Hege

Monkis sa...

Ja, faktisk så ville min sekretærs samboer ha denne middagen flere ganger denne uken. Perferkt nå om høsten når forkjølelser og sånn setter inn.