søndag 17. april 2011

Franske makroner med sjokoladefyll

Deilige makroner. Sprø utenpå og myke inni, og med den herligste smak av sjokoladekrem inni... Får du vann i munnen nå? Om et par timer kan du smake, om du følger denne oppskriften!




Til ca 30 makroner trenger du:


  • 125 g mandler
  • 225 g melis
  • 3 eggehviter
  • 25 g sukker
  • en klype salt
  • 1/2 ts sitronsaft




Jeg hadde ikke lyst til å skålde og tørke mandlene, så utålmodig er jeg. Så jeg tok likegodt å kvernet mandlene som de var, med skallet på. (smaken blir lik, men du kan se litt brune skallbiter i makronene).

Mandelkvernen ble kjøpt på Clas Ohlson og var ganske enkel å bruke. Hiv oppi en neve mandler av gangen, ha et fat under og sveiv i vei!



Lag klar to stekebrett med påtegnet rundinger på størrelse med en femkroning eller eggeglassåpning.



Sikt mandelmelet i en bolle sånn at de største bitene ikke kommer med. Bland mandelmelet med melis.

Bruk alt utenom eggegulen og skallet. Og strengen.

Pisk  romtemperert eggehvite, salt og sitronsaft i en fettfri stålbolle/kjøkkenmaskinbolle. Pisk til det skummer, og ha i sukker litt etter litt ( jeg hadde i litt ekstra sukker...) stivpisk det hele. Skal du ha i farge, så gjør det nå. Jeg hadde en halv flaske rød konditorfarge igjen fra julen, som jeg slengte i som ga en fin rosa farge. Det beste er pulverfarge, for det gir ikke med væske i røren, men det gikk bra.



Sikt inn melis/mandlemelblandingen i bollen med marengsen litt etter litt og vend det forsiktig inn. Rør litt, men ikke alt for mye.

De som har sprøytepose bruker dette, men jeg har ikke det (enda) så en vanlig brødpose med avklippet tupp gjorde nytten.

Spa blandingen i posen og sprøyt ut masse slik at det dekker rundingene. Er det luftbobler i de så stikk de ut med en tannpirker, sies det. Jeg fikk ikke bobler i mine makroner.


Nei, jeg har ikke smugsmakt på deigen! Jeg lover! 

Så kommer trikset for å få det harde skallet: Makronene skal bare stå sånn på kjøkkenbenken i 45-60 minutter før de stekes! Da tørker de litt på toppen.

Stek de på ca 160 grader i ca 13-15 minutter.


Så kommer det vanskeligste. La de stå og avkjøle seg på bakepapiret, på en rist før du løfter de av. Er det så vanskelig da, tenker du kanskje... Ja, for når de ser at du har laget perfekte makroner og danser litt for seg selv er det vanskelig å ikke spise de opp med det samme!

Sjokoladekremen (makronfyllet) er lett å lage:


  • 150 g kokesjokolade
  • 1,5 dl kremfløte
  • 2 spiseskjeer smør





Romtemperer smøret, og rør denne til kremet konsistens.
Hakk opp sjokoladen.
Kok opp fløten og ta det av varmen.
Hiv oppi sjokoladen og la det smelte mens du rører rundt.
Ha i smøret, rør godt og avkjøl i kjøleskap, rør rundt av og til.





Når makronene er kalde, er det bare å smøre en del og klaske på en annen, og voilà der har du din første makron, som smaker like himmelsk som kakene de snertne damene på Champs Elysees spiser!  Når sekretæren min skal ha bryllup til sommeren, må du ikke se bort i fra at jeg må til pers!

Bli fan av Mat med Monkis på facebook!

14 kommentarer:

Magne D. Antonsen sa...

Hei Monkis, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt på Lesernes VG påskespesial :-)

Monkis sa...

Tusen takk, og god påske! Hilsen Monkis

Anonym sa...

Så moro at Monkis lager franske makroner,de er det alltid gøy å lese om:-) Har prøvd mange forskjellige makronoppskrifter og synes at de kan være ganske vanskelige å få til, men med gode tips og råd går det bra:-) Det er også en flott steg-for-steg beskrivelse på franske makroner på http://hjemmebaker.blogspot.com for den interesserte makronbaker.

Hilsen Gøril

Elisabeth, innerst i veien sa...

Dette så godt ut, men jeg er ikke sikker på om jeg er tøff nok til å prøve....Har liksom hørt at det er så vanskelig å få et godt resultat.

Monkis sa...

Hei Elisabeth!
Det trodde jeg også, at det var vanskelig. Derfor ble jeg ekstra glad da det ble suksess på første forsøk!

Det viktigste å passe på er at det er helt ren eggehvite, uten spor av gule eller den hvite strengen for å få stiv marengs.

Det er heller ikke dyre ingredienser, så det er bare å prøve. Hva med å teste halv porsjon først?

Lykke til!

Lise sa...

Mmmmmm...Så digg ut, Dette skal jeg lage til 30 årslaget mitt :)

Tenkte å prøve å lage de litt mindre og sette de på pinne så det blir en slags cake-pop. Tror du det kan funke?

Monkis sa...

Hei, det tror jeg blir bra! Det kan sikkert være lurt å ha mye fyll så pinnen sitter best mulig. Og så bør de oppbevares i tett boks i kjøleskapet hvis du lager de dagen før så ikke fyllet blir for mykt.

Lykke til!

Anonym sa...

Hei Monkis og sekretær :))
Stor fan, og lurte bare på om jeg kunne bruke en del av deres konsept, med tøydyrbare at jeg var tenkt å skrive om bøker da. Ganske god idé egentlig ;) men uansett så vil jeg gjerne ha en blogg uten å legge ut så mange bilder av meg selv så da var jo deres ide genial, men føler bare at je må spørre om lov først....

Hilsen en Monkis- fan:-))

Delenn sa...

Hei hei!
Må bare melde at jeg i dag har prøvd oppskriften - med strålende suksess! Var dessverre ikke like vakre som dine pga en krangel med en sprøytepose, men det funket likevel!=)

-Silje

Monkis sa...

Hei Anonym!

Ja, vi er et godt team, Sekretæren og jeg. Jeg får masse oppmerksomhet, og hun holder seg litt i bakgrunnen!

Du må gjerne lage en bokblogg med et kosedyr i hovedrollen! Bare det ikke er en ape som lager mat, så er det greit for meg! Del gjerne lenke når du har bloggen klar så jeg får se :)

Hilsen Monkis

Monkis sa...

Hei Daisy!

Så kjekt! Nå har jeg kjøpt meg sprøytepose, så neste gang slipper jeg også å slåss mot fryseposen...

Men det funket, og du fikk gode makroner, og det er det viktigste!

Hilsen Monkis

ToneMelone sa...

Hihi, for en herlig blogg du har, Monkis! :) Og i morgen skal vi lage and i appelsinsaus etter inspirasjon fra deg.

Ha en fin helg.

Anonym sa...

Stivner sjokoladefullet når det blir kalt? eller går det ann og bruke dette fyllet i en kake som skal stå kaldt i kjøleskapet en stund???

Monkis sa...

Sjokoladefyllet stivner litt når det blir kaldt ja, men det blir fort mykt igjen i romtemperatur, i alle fall den lille mengden som er i makronene.